Maak Stress je Dik?

Posted on
Stress betekent letterlijk spanning. We hebben allemaal wel eens met stress te maken, tijdens een examen, een drukke periode of deadline op het werk, een meningsverschil met je partner, kinderen of baas. Maar ook een infectieziekte of een allergie betekent stress voor je lichaam. Om maar niet te spreken van het verlies van een dierbare, scheiding of ernstige ziekte.
Op dat moment vinden er in je lichaam allerlei fysieke en biochemische veranderingen plaats. Dr. Hans Selye (1907-1982) was de eerste arts die, voor het eerst, in 1936 een wetenschappelijk verhandeling over stress publiceerde. Hij benoemt twee soorten stress: eustress en disstress.
Het goede stress is het soort stress dat je oppept, de adrenaline die je nodig hebt, vlak voordat je iets moet pres(en)teren. Het woordje dis geeft al aan dat iets niet goed is. Disstress is het gevolg van continu of gedurende een lange periode onder stress staan zonder dat je lichaam zich goed kan herstellen. Op de lange duur kan disstress een uitputtingsslag voor je lichaam zijn en tot allerlei lichamelijke en geestelijke klachten leiden.
Het is moeilijk te zeggen wanneer stress ongezond wordt. Wel is vastgesteld dat een hoger ADRALINE gehalte duidt op gezonde stress en een hoog CORTISOL gehalte op ongezonde stress. De hoeveelheden zijn eventueel via bloed en/of urine te bepalen. Bij chronische stress duurt de situatie van lichamelijke of geestelijke stress langer dan zo’n zes weken en kan je hele hormonale stelsel uit balans raken. voor een keertje is een portie stress natuurlijk niet zo erg. Als jij je werk goed afgeleverd hebt is de stress ook weer voorbij. Het wordt beroerder als je dag in dag uit voor zulke stressvolle situaties staat. Dan is er sprake van chronische stress, met desastreuze gevolgen.

Overgewicht

Stress kan veel invloed hebben op het voedingspatroon van een individu. Wanneer er veel stress in iemands leven is, kan er een ‘’ongezond’’ eetpatroon ontwikkelen door toename van Cortisol. Men kan een grote drang krijgen naar suikers, zout en vet eten. Het resultaat kan overgewicht zijn. Daarbij heeft het stresshormoon cortisol een regelrechte werking op extra vetweefsel.

Leave a Reply